zaterdag 5 april 2014

Terug in de schoolbanken

Om verschillende redenen
dacht ik dat het wel kon,
een normaal leven oppakken
zonder Gupta gedoe.

Een combinatie van
overmoed & zelfoverschatting
maakte dat ik
Gupta op de plank zette
tussen Lord of the Rings
en Finding Nemo in.

Ik suste mezelf
door te vertellen
dat ik nog wel
de meditaties deed.
Elke dag,
om de dag,
één keer in de week.

En toen viel het doek.
Pijn kwam weer gekropen
uit duistere hoeken.
Ik lag stuiterend
op steeds weer
een nieuw hoofdkussen.
Na het derde nieuw bestelde kussen
drong het door:
niet het kussen maar ik
zorg voor een probleem.

Dus pakte ik Gupta
heel voorzichtig van de plank,
misschien was hij wel kwaad.
Maar nee,
die reebruine ogen
vertellen me ook nu weer
precies wat ik moet doen
om beter te worden.

Dus ben ik terug
in de schoolbanken.
Ik pak de routine weer op
van dvd's kijken,
oefeningen doen,
mediteren
en het uitvoeren
van mijn dagelijkse dingen
op een 'happy go lucky way'.

Het voelt als
een oude vertrouwde jas
die na het herontdekken
nog beter zit
dan de eerste keer.

'Just some more retraining to do'
vertelt Gupta in die sessie
die speciaal is
voor mensen zoals ik
met een terugval
en op zoek naar motivatie.

En zo weet ik weer
dat het geen terugval is
maar een dip
en dat ik toch weer
ben gaan geloven
wat mijn oververhitte
onbewuste brein
me toefluistert.

Dus ga ik verder
met de aanleg
van nieuwe verbindingen,
plaats stoplichten
en leg omleidingen aan,
zodat de opmars
van het Grote Beter Worden
ditmaal wel door kan gaan.