woensdag 7 november 2012

De Grote Schoonmaak

Nu ik weet
wat wel goed
en wat niet goed
is voor mij,
ben ik bezig met
De Grote Schoonmaak.

Niet goed
is alles
wat mijn zenuwstelsel
overmatig prikkelt.
Dat kan koffie zijn
of een to-do lijstje
maar ook
een telefoon die rinkelt.

Niet goed
is alles
waar een label
aan vastzit
dat ruikt
naar angst,
haast,
onmacht.

Helaas gaf ik
in het verleden
veel zaken
een verkeerd label.
Dus moet ik nu
alles uit de kast halen,
opnieuw bekijken
en voorzien van
een ander label.

Elke ochtend
maak ik
de kast open
en bekijk de inhoud.
Vreemd genoeg
zie ik
vaak spullen
die ik
de dag er voor
toch echt
bij  het grof vuil
heb gezet.

Ergens in huis
loopt een stout kaboutertje
dat me flink tegenwerkt.

Ik ga gewoon door
met opruimen
en nieuwe labels aanbrengen
totdat dit kaboutertje
er vanzelf
genoeg van krijgt.

Want wat ik
niet opnieuw
hoef te labelen
zijn mijn
koppigheid,
doorzettingsvermogen
en discipline.

Nu alleen
nog even leren
dat ik het
niet kan winnen
van dit kaboutertje
als ik er
een wedstrijd
van maak.

afb. van www