woensdag 4 juli 2012

School

Bijna is het schooljaar voorbij.
Ik kwam 3 keer in de klas.
De eerste lesdag
stelde ik mij voor
aan de juf
die de ene week
3 dagen werkt
en de andere week
4 dagen.
De tweede lesdag
stelde ik mij voor
aan de andere juf,
die de ene week
1 dag werkt
en de andere week
2 dagen werkt
en ook zwanger was
en vervangen werd
door een meester,
maar dat wisten
we toen nog niet.

Ook kwam ik in de klas
om de afsluiting
van een project
te bekijken.

Straks kom ik
weer een paar keer
in de klas,
dit keer
om afscheid te nemen.

Ik ben niet betrokken
bij sport- en speldagen,
de fancy fair gaat
aan mij voorbij.
Ik kan niets betekenen
voor de juf die een
voorleesmoeder zoekt.
Ik rijd ook niet
heen en weer
met kinderen uit de klas
als zij een uitje hebben.

Ik help niet mee
met de klas schoonmaken
aan het einde
van het schooljaar.
Ik loop niet mee
naar de kerk
tijdens Kerstmis
en steek ook niet
de kaarsjes aan
in de klas.
Ik help niet mee
met het computeronderwijs.
Ik ben niet betrokken
bij de ouderraad.
Ik ga niet
naar de rapportgesprekken
en ben ook afwezig
op een ouderavond.
Ook laat ik
de kennismakingsavond
aan het begin
van het jaar
voor wat het is.
Laat staan dat ik
in ga op de uitnodiging
voor een koffie-inloop-ochtend
met andere moeders.
En zekerste weten
dat ik geen luizenmoeder ben.

Wel was ik
de  enige ouder
die haar mond opentrok
om de juf te wijzen
op een wantoestand
in de klas.
Ook ken ik
alle kinderen bij naam
en de meeste ouders.
En help ik
mijn kind met huiswerk,
oefen met hem
zijn spreekbeurten.


Ik ben dan wel
fysiek niet aanwezig
maar weet goed
wat er speelt.
Op afstand behartig ik
de belangen
van mijn kind,
zorg dat hij
zijn huiswerk doet
en trek ten strijde
om voor hem
op te komen,
ook al is het per mail.

Dat is helaas
niet voldoende
om het sluimerende
gevoel van falen
te sussen.
Maar gelukkig
is ook dit schooljaar
weer bijna voorbij
en word er
een paar weken
helemaal niets
van mij verwacht.
Zo kan ik mij
weer opladen
voor de volgende ronde.

Nieuwe ronde,
nieuwe kansen,
ook voor mij.