donderdag 5 juli 2012

Energieservice

Donderdagochtend half 8,
ik verzamel moed
en stap uit bed.
Zeer doortastend
voor mijn doen
loop ik zo
de douche in.

Ik was me
en kleed me aan.
Dat gaat niet
zonder slag of stoot,
want mijn lijf
is net wakker
en doet pijn.

Maar vandaag
ben ik een vrouw
met een missie:
gewassen en aangekleed
om 8 uur in de morgen
zodat ik klaar ben
als de meneer
van de energieservice komt.

Net op tijd,
hij is vroeg.
Ik wijs waar alles is,
hij begint met de geiser.
Ondertussen maak ik
ruimte in de schuur
zodat hij straks ook
bij de ketel kan.

Zittend op zijn knieën
roept hij dat hij
een stofzuiger nodig heeft.
Wel ja, dat kan er
ook nog wel bij!
Hop, sjouwen met
de stofzuiger
alsof er met mij
niets aan de hand is.

Het is 9 uur,
ik zeg de meneer
van de energieservice
vrolijk gedag.
Hij loopt naar zijn auto
en ik val op de bank.
Alles doet pijn,
het is nog ochtend
en ik ben al helemaal
klaar met deze dag.

Even fantaseer ik,
over de energieservice.
'T zou toch prachtig zijn,
iemand die aan huis komt
en mij energetisch
even helemaal doorlicht,
hier en daar wat vastzet
en na controle
mij een papiertje geeft
dat ik het weer
helemaal doe,
voor tenminste
een jaar.

Het is kwart over 9,
de dag moet nog beginnnen
maar is voor mij voorbij.
Het plan om naar
de winkel te gaan
wordt bijgesteld.
Als ik ook nog
iets wil eten vanavond,
dan moet ik nu
rust houden tot
het kooktijd is.

'T is zo en niet anders.
Gelukkig is het mooi weer
en is in de tuin zitten
geen grote straf.

Ik ben de energieservice
en zorg voor mijn
eigen onderhoud.
Ik sta in de remise
tot de dag dat
ik de juiste knop vind
en alles weer aan
kan worden gezet.