vrijdag 27 juli 2012

de 19e dag - update behandeling


Vandaag is het de 19e dag van de behandeling en wat een wereld van verschil! Ik heb de afgelopen 10 dagen meer kunnen doen dan in t hele afgelopen half jaar bij elkaar. Ik ging naar de film, het strand, fietste gisteren een uur op mijn elektrische fiets, ging twee keer met zoon op de fiets naar het schelpenstrandje aan het IJsselmeer, deed vandaag boodschappen in 3 winkels.....ik weet niet wat me overkomt!

Niet alles is hosanna want het is hard werken en ik kom mezelf enorm tegen, word geconfronteerd met ziekmakende patronen die zich in jaren hebben opgebouwd. Bovendien ben ik nooit 'vrij' want de oefeningen gaan continue door (de patronen immers ook) en dat is met een kind dat vrij van school is, best een uitdaging. Maar ik doe gewoon wat kan en lukt en als de zomervakantie voorbij is, heb ik weer het huis overdag voor mezelf en kan ik ongestoorder oefenen.


De training bestaat niet alleen uit patronen doorbreken maar ook uit verschillende soorten meditaties. Nu heb ik best veel meditatie-ervaring en had er een haat-liefdeverhouding mee. Maar deze geleide meditaties gaan als vanzelf en hebben een enorm positief effect. In plaats van in de ochtend maar moeten wachten tot de pijn in mijn lijf weg zakt, doe ik een meditatie die speciaal is voor als je pijn hebt of erge last van symptomen hebt of angstgevoelens. En daarna is de pijn geen issue meer waardoor de pijn wonderlijk genoeg ook lijkt te vertrekken. Ik besef nu dat mijn reactie op de pijn, de pijn versterkte of in stand hield. Ik verzette me en zette mezelf daarmee in een 'grom' stand. Maar er naar kijken en naar toe ademen scheelt enorm.


Misschien klinkt het wat zweverig, maar eigenlijk is het dat helemaal niet. Ik leer nu mijn onderbewuste af om continue vervelende signalen te sturen die alleen maar meer symptomen in mijn lijf opleveren. En niet meer naar die signalen luisteren, maakt dat de symptomen milder worden.


Dat betekent niet dat de pijn niet bestaat of niet waar is. Of dat ik daar mee maar over grenzen moet gaan, mijn lijf moet forceren. Ik leer gewoon om niet meer op elke impuls van de amygdala te reageren, zodat dat ding weer leert wanneer de impulsen wel en wanneer ze niet gewenst zijn.


Eigenlijk leg ik de bedrading in mijn hoofd opnieuw aan en stel ik de verkeersborden en stoplichten beter af. Met tot nu toe meer resultaat in 19 dagen tijd dan in alle behandelingen van de afgelopen 4 jaar. Het is een wonderlijke wereld. Alleen al dat ik dit stukje om 22 uur in de avond schrijf, zegt genoeg.

ps: eerdere bijdragen over de behandeling kun je lezen op de Gupta Amygdala Retraining Pagina