donderdag 21 juni 2012

Internetbankieren

Een gewone dag,
ik voel me niet heel slecht
maar ook niet heel goed.
Ik pas mijn plannen aan
naar hoe ik me voel.
Dus vandaag niet
naar een winkel
of de bibliotheek,
maar misschien wel
een klein ommetje.

Eerst even internetbankieren.
Ik pak de pas
en het bijbehorende apparaatje.
Voordat ik begin,
gaat de telefoon.
Ik praat even en
hang dan weer op.
Eerst nog even thee zetten,
voordat ik verder ga.

Met een kop thee
loop ik naar de bank.
Hé wat is dat,
mijn pas is verdwenen.
Net lag hij er nog.
Nergens te vinden.
Alle kussens de bank af,
weg met de krant,
het dekentje,
de kat die ligt te slapen.

Nu lig ik op mijn knieën
en kijk onder de bank.
Geen pas, hoe kan dat nou!
Ik schuif de hocker opzij,
het vloerkleed en een klein bijzettafeltje.

Pas als ik plat op de grond lig,
zie ik de pas
onder een stoel liggen.
Ik pak hem op
en ga verder
waar ik was gebleven.

Alleen de wereld is
nogal veranderd
in vergelijking met eerder.
Mijn lichaam zoemt,
de spieren trillen,
mijn hoofd doet pijn
en het zweet gutst van mijn lijf.

Ik beschouw het maar
als een buitensporige prestatie
van mijn o zo bijzondere lijf
en ga liggen op de bank,
wachtend op andere tijden.