donderdag 10 mei 2012

Evenwichtskunstenaar

De wekker gaat om kwart over 7.
Ik zet hem uit en blijf nog even liggen.
Mijn lichaam voelt in de ochtend aan
alsof ik een tweedehandsje ben.

Even blijven liggen is belangrijk.
Dan ben ik hard aan het werk.
Ik moet inschatten hoe ik ervoor sta.
Ben ik Gewoon Moe, Erg Moe
of is het Groot Alarm?
Doet mijn lijf Gewoon Pijn,
Erg pijn of Heel Erg Pijn?

Dat goed inschatten en voelen
luistert nauw en is niet eenvoudig.
Want als je altijd moe bent,
is het moeilijk onderscheid maken
tussen Gewoon Prut en Erg Prut.
 
Gewoon Prut is het gevoel
alsof je wakker wordt met griep.
Niets aan de hand dus,
want dat is inmiddels  'normaal'.
Ik heb geleerd dat opstaan dan best kan.
Gewoon alles heel langzaam doen
en wachten met inspannende dingen
tot de ergste pijn is gezakt.
Daarom sta ik bijvoorbeeld
wel elke dag om half 8 op
maar ben ik pas rond een uur of 11
helemaal aangekleed,
net op tijd voor de middagdut.

Erg Prut is wakker worden
in het verkeerde lijf.
Ergens ging iets helemaal mis.
Gewoon niets doen en wachten tot het wegtrekt.
Heel voorzichtig schuifel ik naar beneden
en ga op de bank liggen.
Zo ben ik in de buurt van een WC en keuken.
In het ergste geval bel ik mijn moeder
en smeert zij een boterham voor mij.

Dan hebben we nog een toestand
die we hier gaan behandelen.
Dat is de moeilijkste en gevaarlijkste.
Hij ziet eruit als Gewoon Prut maar
is eigenlijk Potentieel Erge Prut.
Prut in vermomming dus.

Ik word wakker en denk:
niets nieuws onder de zon.
Ik sta op en denk:
dat valt mee, niet slecht vandaag.
Na het douchen blijft ook de klap uit.
Dus bedenk ik dat ik in de middag
wel naar de bibliotheek kan gaan.
Ik word overmoedig.

Pas de volgende dag voel ik
dat ik op het verkeerde been werd gezet
door Potentieel Erge Prut.
Ik zit ineens in de fase van Groot Alarm.

Mijn dagen zijn spannend.
Altijd goed moeten aanvoelen:
kan ik me nu al aankleden,
of moet ik nog even wachten?
Moet ik nu gaan liggen
of kan ik dat straks doen?
Als ik nu niet stop met lezen,
heb ik dan straks migraine?
Als ik nu ga douchen,
lukt het eten dan nog wel?

Kleine inschattingsfouten
hebben grote gevolgen
en de kunst is toch te ontspannen.
Want stress maakt het slechter.

Ik ben een evenwichtskunstenaar,
balanceer op een koord zonder vangnet
en lever grootse prestaties, elke dag weer.
Bij gebrek aan applaus en een publiek,
krijg ik als beloning uitgestelde malaise of
een goede dag met als hoogtepunt
een lijf dat Gewoon Prut is.

Dat is goed genoeg
om toch te kunnen genieten
van de dingen van de dag.
En dat is Heel Wat.

'' Gewoon Prut met Heel Wat"
Het menu van de dag in het ME-huiscaf├ę
(zelfbediening, 's avonds gesloten).