zondag 1 april 2012

Nachtvlinder

'T is niet raar
dat je denkt
dat iemand
die altijd moe is
heel goed slaapt.

Maar dat klopt niet.
Ben ik zo moe
omdat ik slecht slaap?
Of slaap ik zo slecht
omdat ik moe ben?

Wie het weet mag nu
zijn vinger opsteken.

Dokter weet het ook niet,
plakte draden op mijn hoofd
sloot me aan op een computer
en gaf de opdracht
eens goed te gaan slapen.

Dat deed ik
zo goed als ik kan
en zag later
op de grafieken
dat ik in de nacht
vaak wakker word,
niet om een eitje te bakken
of om met iemand te knuffelen
maar gewoon zomaar
zinloos wakker worden.
Zonder reden
schrik ik op
uit de slaap
en dat zo'n 20 keer
achter elkaar
elke nacht.

Niet zo vreemd
dat ik 's ochtends
het gevoel heb
dat ik de nacht doorhaalde.

Ik ben een nachtvlinder
met een extra leven.
Zo ben ik.
Ik wil altijd meer
en krijg dan net
dat beetje extra
waar ik niet om vroeg.