zondag 15 april 2012

Koude vrouw

Naar bed gaan
doe ik niet zomaar.
Om er zeker van te zijn
dat de missie slaagt,
heb ik een tactiek.

Ik begin met warme sokken,
heel dik maar niet strak,
zodat de tenen ruimte hebben.

Dan volgt de eerste laag: ondergoed.
De tweede laag is een hemdje,
met daaroverheen een T-shirt
met lange mouwen.
Tot slot een fleecetrui
en een lange pyjamabroek

Als ik in bed stap,
lig ik onder een dekbed,
een slaapzak en nog een dekbed.
Dat is het lente-tenue
In de winter komen er nog
een wollen deken en een dekbed bij,
en o ja thermisch ondergoed en
nou vooruit, ik geef het toe,
in geval van nood:
een sjaal en soms nog
een lang wollen vest.

Ik ben een koude vrouw
met een innerlijke thermostaat
die kapot is en een heleboel dekens
die ik allemaal gebruik.

Ik ben een koude vrouw
en blijf mysterieus en ongrijpbaar
voor mijn Lief die vraagt
waar ben je? als hij in bed stapt.

Ik ben een koude vrouw
die heel langzaam opwarmt
door niet te denken aan kou
en rustig in en uit te ademen.
Ik doe net alsof in een warm bad lig.

En dan, na één, twee uur,
kan de trui uit en ook de sokken,
Ik val eindelijk in slaap, missie geslaagd,
zo liggend onder mijn dekentoren.