dinsdag 17 april 2012

Betutteling

Ziek zijn zorgt voor
veel nieuwe ervaringen.
Sommige negatief,
sommige positief.
Niet iedereen
wil mij nog kennen.
De angst voor ziekzijn
is soms groter
dan het meeleven

Anderen willen juist helpen,
en vragen wat ik wil.
Hulp met praktische zaken,
van soppen tot kinderopvang,
ik krijg het allemaal.

Er is nog een categorie mensen,
'zij die willen redden'.
Al mijn leed willen ze dragen,
alles willen ze regelen.
Dus regelen ze zonder te vragen,
maken het nodeloos moeilijk
en kletsen zo onafgebroken
over hoe ze me wel even zullen helpen
dat ze me niet horen
als ik zeg dat ik geen hulp wil.
Praten zo vanuit hun eigen agenda
dat ik er geen speld tussen krijg
en zijn zó boos en verontwaardigd
als blijkt dat ik geen passieve geit ben
die je ongewenste hulp
door haar strot kunt rammen,
dat ze hun handen van me aftrekken,
gelukkig....

Ik ben dan wel ziek
maar kan heel goed
zelf inschatten
wat ik niet goed kan.
 
Ik ben dan wel ziek
maar kan heel goed
zelf bepalen
op welke manier
ik geholpen wil worden.

Ik ben dan wel ziek
maar heb heel goed door
dat een ander
mij soms nodig heeft
om een goed gevoel
over zichzelf te krijgen.