woensdag 7 maart 2012

Die ander

Misschien is het tijd
voor een bekentenis.
Toen ik gezond was
had ik weinig begrip
voor anderen
die ziek zijn.

!!!

Zo, dat is er uit.
Nu zou ik willen
dat het anders was.
Maar niet dus.

Het was zo moeilijk
om voor te stellen
hoe het is
als niets het doet
zoals het moet.
En wat niet uitgelegd wordt
is moeilijk voor te stellen.

Het echte inleven komt pas
als het pal voor je gebeurt
en dan nog moet je goed kijken.

Het echte begrip komt pas
als het je zelf overkomt
en dan nog moet je goed kijken


Compassie
Mededogen
Begrip
Meeleven
zijn woorden
die meer betekenen
nu ik minder gezond ben.

Gelukkig besef ik me
dat nu ik ziek ben
ik weinig begrip heb
voor anderen
die niet begrijpen
dat ik ziek ben.

Ik ben een mens
en maak dezelfde fout
keer op keer.

'Die ander', dat was ik
'Die ander', dat word ik.

'Die ander'
Dat ben ik.