maandag 19 maart 2012

Vleugels

Ziek zijn betekent dat mijn Lief
mijn maandverband koopt,
al is het natuurlijk net het merk
dat ik niet wou hebben.

Ziek zijn betekent dat mijn moeder
boeken uitzoekt in de bieb
en soms thuiskomt
met net die boeken
die ik al eerder las.

Ziek zijn betekent dat familie
mijn huis komt soppen
terwijl ik op de bank lig
en probeer te doen
alsof dit oké is.

Ziek zijn betekent dat ik
praktische zaken afstoot
en dat dingen niet altijd gaan
zoals ik zou willen.

Ziek zijn betekent dat mijn moeder
hier een broodje smeert
als mijn lief er niet is
en ik té moe ben
om op te staan.

Ziek zijn betekent ook
blij te zijn met
alles wat kan,
alles wat lukt,
alles wat goed gaat,
alles wat is.

Wie had toch gedacht
dat een topdag voor mij een dag is
dat ik naar de Hema rij
en zelf mijn maandverband koop.
Of dat boek haal uit de bieb,
dat ik zó graag wil lezen.

Er is nu zó weinig nodig
om het gevoel te krijgen
dat ik kan vliegen,
daar komt geen maandverband
met vleugels meer aan te pas.