dinsdag 28 februari 2012

Vriendschap

Als ik zou tellen
hoeveel vrienden
ik kwijt raakte
gewoon
door ziek te zijn
dan zou ik erg down worden
dus tel ik maar niet.

Als ik zou nadenken
waarom ik
zoveel vrienden kwijt raakte.
gewoon door ziek te zijn
dan zou ik er niet uitkomen
dus denk ik er maar niet aan.

Als ik me zou afvragen
hoe het komt
dat sommige vrienden
die in mijn top 5 stonden
nooit meer iets lieten horen
gewoon omdat ik ziek was
dan zou ik heel zwaarmoedig worden
dus vraag ik me dat maar niet af.

In plaats daarvan
draaide ik het om
en ben eens gaan tellen
wat de laatste jaren mij brachten
aan blijdschap, vrienden,
inzicht, rust, liefde
en mooie momenten
en werd aangenaam verrast.

Feiten kunnen pijn doen
bekeken vanuit verwachting
maar doen dat niet
als ik ze bekijk vanuit begrip

Begrip voor die ander
die niet weet
hoe mij in te passen
in het drukke bestaan
waar geen plek is voor mij
omdat ik stilsta
en toch zo hard ren.


En dan ben ik blij
dat ik ben wie ik ben
sta waar ik sta
met een gammel lijf
en een groot hart
vol vertrouwen
dat er altijd plek zal zijn
voor een ander
die ook niet weet
hoe mij bij te houden
maar daar niet moeilijk over doet
en het gewoon vraagt.


Als jij dat durft
pak ik je hand vast
en help je.
En dan merk je vast
dat ik niet eng ben
maar best wel lijk op jou
met goede en slechte dagen
soms vrolijk, soms vol chagrijn.
Een mens.