maandag 13 februari 2012

Malle Eppie

"Mijn" aandoening is ME/CVS. Er zijn mensen die geloven dat het twee verschillende ziektes zijn: ME en CVS. Ik weet het niet. Ik heb het gevoel dat ME/CVS staat voor een verzameling van symptomen die bij elke patiënt andere accenten legt, maar waarbij de bindende factor vermoeidheid is. Ook heb ik soms het gevoel dat het begint met CVS en dat het zich door-ontwikkelt tot ME, een variant met meer neurologische klachten. Maar ik ben geen arts. Niet dat die het wel weten overigens....

Soms vragen mensen waar het voor staat, die afkorting.
ME staat voor Myalgische Encefalomyelitis.
CVS staat voor Chronisch Vermoeidheidssyndroom.

Hier thuis hebben we het liever over Malle Eppie en het Chronisch Verstrooidheids Syndroom.
Dat dekt de lading ook.
Want als ik koelkast zeg, bedoel ik oven.
Als ik Zoon zeg, bedoel ik Schatje en eindig ik uiteindelijk met 'hee jij!'.
Bak ik brood, vergeet ik de oven aan te zetten of zout in het deeg te doen.
Was ik vroeger kampioen multi-tasken, nu kan ik alleen nog maar dingen achter elkaar doen.
Zet ik een muziekje op, dan hoor ik dat nog tot uren later in mijn hoofd. Da's pas waar voor je geld!
Zet mij op een drukke verjaardag neer en ik lig tot diep in de nacht wakker van de parade van gezichten die aan me voorbij trekt.
Is het hoogzomer in Italië en 34 graden, lig ik onder 2 wollen dekens te klappertanden.
Loop ik de trap op en verzuren mijn benen onmiddelijk.
Kan ik niet goed in een rechte lijn lopen, omvallen gebeurt dan ook regelmatig.
Kan ik rustig 2 keer achter elkaar hetzelfde boek lezen, ik vergeet het toch weer.
Is boodschappen doen in een drukke supermarkt voor mij vergelijkbaar met een ritje in een 8-baan.
En hoef ik geen geld aan drugs uit te geven om te trippen.... de plaatselijke drogist met alle gekleurde shampooflesjes voldoet.

We leven er mee, met Malle Eppie, en we lachen er hartelijk om. Want huilen hebben we al genoeg gedaan.