vrijdag 17 februari 2012

De goede hoed

Zoon viert vandaag op school carnaval.
Hij zoekt zijn kleren uit.
Kan kiezen uit verschillende dingen.
Waar heeft hij zin in?
Voelt hij zich ridder, piraat,
politieman of cowboy?

De keus is gemaakt.
Hij is een cowboy.
Met een lasso en een hoed.

Het is 8 uur in de ochtend.
Ik hoor hem beneden scharrelen,
lig nog in bed.
Te moe om me te bewegen.
Vandaag doe ik niet mee.
Gelukkig is Schatje thuis.
Die brengt hem naar school,
op deze toch wel spannende dag.

Dan komt Zoon naar boven,
met een bedrukt gezicht.
Hij heeft een hoedenprobleem.
De juiste hoed is de hoed die past.
Maar die heeft geen touwtje.
Beetje hossen en je hoed is weg.
Dat wil hij niet!
De foute hoed past wel.
En heeft een touwtje.
Maar het is een stomme hoed,
niet één zoals cowboys hebben.

Hij is bijna in tranen.
Het lijkt een groot probleem.
Ik hijs me overeind.
En begin te pulken aan het touwtje.
Doe een truc met touw en hoed.
Nu zit het touw om de juiste hoed.
Zo moest het precies!
Blij huppelt hij naar beneden.
'hallo daar, vergeet je niet iets?!
'O ja'! Kus, kus, dag, dag en weg is hij.


Liggend in bed schiet ik vol.
En denk na over kleine en grote problemen.
Wegbrengen lukte mij niet.
Maar ik deed wel het touwtje om de juiste hoed.
Dat telt ook mee.....